Brechtse slager en verzekeraar werken samen aan duurzame toekomst en plaatsen eerste elektrische snellader in Brecht

Brechtse slager en verzekeraar werken samen aan duurzame toekomst en plaatsen eerste elektrische snellader in Brecht

Peter Aertsen en Jef Van Ballaert investeerden samen in de allereerste snellader van Brecht, en deden daarvoor beroep op Wim Eelen van Eco Technics uit Brecht. — © Elke Lamens

BRECHT

De eerste snellader voor elektrische wagens in Brecht is een feit, en staat op de parking van verzekeringskantoor Aertsen & Partners in de Biest. Het is het gevolg van een unieke samenwerking tussen de verzekeraar en slagerij Van Ballaert op de Gemeenteplaats.

Verzekeraar Peter Aertsen en slager Jef Van Ballaert vonden elkaar in dit project, om hen van een duurzame toekomst te verzekeren. Aertsen & Partners is met een 45-tal medewerkers één van de grootste verzekeringskantoren in de regio. Slagerij Van Ballaert is een begrip in de streek, en met Jef al aan de vierde generatie toe. Beiden zaken zijn gehuisvest onder de kerktoren, in het centrum van Brecht.

“We hadden al langer nood aan een zwaardere elektriciteitsaansluiting”, begint Jef Van Ballaert. “De koelingen en machines in onze slagerij verbruiken dag en nacht veel elektriciteit. De facturen waren buitensporig, en wanneer je veel toestellen tegelijk laat draaien, kan je in de problemen komen. Zonnepanelen van Eco Technics voorzien ons al van groene stroom, maar die capacteit volstaat lang niet meer om aan onze noden te voldoen. Gelet op onze grote nood, volstaat laagspanning volstaat niet meer. Een middenspanningscabine neemt echter meer ruimte in.”

Met de snellader is een elektrische wagen in vijftien tot dertig minuten volledig opgeladen. — © Elke Lamens

Bedrijfszeker

Aangrenzende buurman Peter Aertsen had wel plaats voor zo’n cabine. “Jef Van Ballaert klopte daarom in 2021 bij de buren aan. “Na enkele gesprekken bereikten we een akkoord. Dankzij deze mooie samenwerking is duurzame bedrijfszekerheid voor de beenhouwerij gegarandeerd. Elektriciteitspannes of storingen bij werken zijn nu ook verleden tijd”, stelt de slager tevreden vast.

“Wij dachten binnen ons bedrijf al langer na over de omslag naar elektrisch rijden”, reageert Peter Aertsen. “Onze medewerkers verplaatsen zich nogal veel, naar onze klanten en hun activiteiten ter plaatse. Dat is de beste manier om hun risico’s goed in te schatten. Ons wagenpark vergroent sowieso op termijn. Stuk voor stuk stappen we over op elektrische voertuigen. Het opladen ervan vergt een zware elektriciteitsaansluiting.”

De allereerste snellader van Brecht staat op de parking van Aertsen, naast fietscafé Den Doortrapper. — © Elke Lamens

Snel elektrisch laden

Aertsen en Van Ballaert delen nu de middenspanningscabine. Daarin staan twee transformatoren, voor elk bedrijf één. De verzekeraar koos meteen voor een zogenaamde DC-snellader (Direct Current, gelijkstroom, red.), de allereerste van Brecht, te koppelen aan de bedrijfstransformator.

“Bij al onze werknemers thuis een laadmodule installeren, was complexer en niet voor iedereen praktisch haalbaar”, verklaart Aertsen. “Deze openbare snellader is nu zowel door onze medewerkers als buurtbewoners te gebruiken. Een mooie oplossing dus voor wie in de buurt woont, maar de eigen elektrische wagen niet thuis kan laden omdat die bijvoorbeeld op een appartement woont.”

Voor het plaatsen van de cabine en de snellader werkten beide ondernemers samen met Eco Technics uit Brecht. “Voor grote zonne-installaties bij bedrijven plaatsen wij gewoonlijk verschillende laadpalen. Deze situatie vroeg om een andere aanpak. Met deze DC-module laadt je je elektrische auto in vijftien tot dertig minuten volledig op. Twee auto’s kunnen tegelijkertijd laden”, schetst Wim Eelen van Eco Technics.

De eerste snellader van Brecht is het gevolg van een unieke samenwerking van twee Brechtse ondernemers. — © Elke Lamens

Anderen inspireren

“Een snellader onder de kerktoren, pal in het centrum van Brecht, maakt het voor veel inwoners mogelijk om de wagen hier even weg te zetten en vlug enkele boodschappen te doen, om daarna weer elektrisch verder te rijden”, besluit Wim Eelen.

“Dankzij de middenspanningscabine lopen de energiefacturen minder hoog op. We verbruiken dank ook veel elektriciteit”, berekent slager Jef Van Ballaert.

“Het energieverbruik op kantoor ligt bij ons wel lager en is de terugverdiendtijd aanzienlijk. Wij halen vooral voordeel uit de openbare snellader”, meent verzekeraar Peter Aertsen. Beide ondernemers hopen andere ondernemers te inspireren. “Het zal nodig zijn en de vraag naar laders zal alleen maar stijgen, want er komen steeds meer elektrische wagens bij.”

 BRON: Het Nieuwsblad (Elke Lamens)

Heeft u interesse in laadinfrastructuur voor uw onderneming? We bekijken graag de meest gepaste oplossing voor uw bedrijf.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze nieuwste activiteiten en inzichten.